IT Åre AB köptes i december upp och blev då en del av noll7noll AB.
Det innebär att både vår portfölj av tjänster och produkter blev större och framförallt så blev vi många fler kollegor.
Noll7noll har förutom i Åre kontor i, Sundsvall, Stockholm, Linköping och Motala.
Du ringer oss genom 0647-51300 då du hamnar hos supporten som snabbt tar hand om dina frågor. Tveka inte att kontakta oss om du behöver köpa in produkter och/eller tjänster.
Vad betyder uppköpet för IT Åres kunder?
Det innebär att vi får en större produkt- och tjänsteportfölj samt väldigt många fler huvuden med änne bredare kunskap, men även spetskompetenser som vi tidigare saknat.
Säkerhet t ex, säkerhet för de mindre företagen på en nivå som är ekonomiskt försvarbar. Som ni hör och läser i nyheterna var och varannan vecka så har hackeraktiviteterna ökat och de lyckas oftare och oftare ta sig in i någons system och inte sällan vidare därifrån till olika partners system. Vill du vet amer om hur vi kan hjälpa er med olika skydd, tveka inte att kontakta oss genom ett samtal till 0647-51300.
Permalänk till denna artikel: https://itare.se/noll7noll-koper-it-are/
Efter de problem som IP-Only har haft med accessen mellan Östersund och Åre så håller de nu på att titta på en redundant lösning när det gäller utrustningen. Fibermässigt finns det idag inte så många alternativ för redundans eftersom den fiber som finns mer eller mindre ligger i samma dike allihop mellan stan och oss.
Dvs det är svårare att skydda sig mot avgränsningar idag, men det händer nästan aldrig. Det som de tänker göra är at dubblera utrustningen så att om t ex en router ställer sig och bråkar i Östersund så tar en annan router över jobbet och vi i Åre kommer knappast märka av någonting när detta sker.
NÄR de är klara med detta vet vi dock inte just nu.
Permalänk till denna artikel: https://itare.se/ip-only-kommer-ordna-redundans-till-are/
På grund av den senaste tidens frekventa problem med internetaccessen i Åre har vår leverantör Bahnhof begärt en s.k. RFO (Reason For Outage, en rapport som beskriver orsak till avbrott) av IP-Only.
Detta är det sätt som en ISP (Internet Service Provider, eller Internetleverantör) kan sätta press på en nätägare som har “last mile-nätverket”, dvs nätet som slutkunden sitter på.
Vi bevakar detta då vi också är angelägna om att se till att IP-Only tar detta på allvar och utför åtgärder som skall förhindra detta. Det är inte acceptabelt som det har varit nu den senaste tiden. Vi har i runda svängar haft ett helt normalårs avbrottsstatistik på några få veckor.
Permalänk till denna artikel: https://itare.se/bahnhof-har-av-ip-only-begart-en-s-k-rfo/
2018-10-31, 15:32
Nu tycks nätet ha kommit igång igen.
Vi inväntar officiellt besked från leverantör.
Permalänk till denna artikel: https://itare.se/natet-verkar-fungera-igen/
2018-10-31, 09:55
Jo… tyvärr… Bahnhof har fått, av IP-Only, en bekräftad driftstörning i Åre igen. Avbrottet blev till ca 09:40.
Mer än så vet vi inte i nuläget, de sägs jobba med felet i alla fall. Vi återkommer med mer info så fort vi får reda på något mer.
Permalänk till denna artikel: https://itare.se/internetavbrott-igen-%f0%9f%98%96/
Igår, 24 oktober, fick vi detta besked vid 10:41:
“Hej! Störningarna hos IP-Only i Åre ska nu vara åtgärdade. Om problem fortfarande kvarstår vänligen återkom till vår support. Mvh, Bahnhof!”
Permalänk till denna artikel: https://itare.se/sedan-igar-ska-nu-natverksproblemen-vara-atgardade/
Just nu (23 okt, 12:00) är det svårt att kommunicera via Internet för våra bredbandskunder m fl.
Felanmälan är gjord efter att vi vid 11:15 blev varse om problemet. Vår leverantör Bahnhof har inte vid skrivande stund fått någon återkoppling från IP-Only som troligen äger problemet. Viss trafik kan fungera medan annan inte alls funkar.
Permalänk till denna artikel: https://itare.se/natverksproblem/
Inte många har missat den gångna helgens drama med hacker-attack som blev ett problem i mer än 100 länder.
Har ni kontrollerat att ni är skyddade med rätt uppdateringar och ett fungerande antivirus? Om inte så är det hög tid att göra det – INNAN ni åker dit på WannaCry (eller de nya varianterna/mutationerna som började komma redan i måndags)!
Vi hjälper gärna till om ni inte har tid eller finner det svårt att kontrollera och i förekommande fall utföra de åtgärder som krävs.
Maila oss på support [snabel-a] itare.se så kontaktar vi er för kontroll och diskussion om hur man bör vara förberedd på sådana här saker.
Permalänk till denna artikel: https://itare.se/wannacry-se-over-era-datorer/
Ingen har nog missat den hysteri som succén Pokémon Go har skapat de senaste veckorna. En app som används flitigt av personer i alla åldrar; barn, ungdomar och vuxna.
Men appen, som ofta används i timtal varje dag, drar extremt mycket batteri vilket i sin tur leder till att kunder är i behov av power banks som aldrig förr.
Vårt tips till alla Pokémon Go fantaster där ute är en Casepower 2600. Ett litet och smidigt portabelt batteri, perfekt att ha med sig när man är ute på “jakt”. Den ger ungefär en full laddning till de allra flesta smartphones på marknaden.
Kontakta oss för beställning!
Permalänk till denna artikel: https://itare.se/pokemon-go-skapar-behov-av-power-banks/
Precis alldeles nyss kom ett mail:
“Updating is free”, jodå… MEN…
Samtidigt som man uppdaterar tecknar man ett treårigt avtal som kostar €995 per år!
Det finstilta:
Permalänk till denna artikel: https://itare.se/se-upp-las-det-finstilta/